Co musisz wiedzieć o budowaniu stron WordPress w 2021 roku? [5 wskazówek]

Co musisz wiedzieć o budowaniu stron WordPress w 2021 roku

Budowanie stron z WordPressem jest najpopularniejszym rozwiązaniem technologicznym ostatnich lat. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez W3Techs (czołowy serwis, który dostarcza informacji o wykorzystaniu technologii w sieci) w 2021 r., aż 40,4% stron internetowych jest stworzona na WordPressie. Dlatego w tym artykule przedstawię Ci 5 wskazówek, o których musisz pamiętać, stawiając swoją stronę na tym CMSie (systemie zarządzania treścią).

 

Spis treści:

  1. Dlaczego warto przeczytać poniższy artykuł?
  2. Jaki cel ma Twoja strona?
  3. Responsywność strony zbudowanej na WordPressie.
  4. Szybkość ładowania się witryny.
  5. Bezpieczeństwo strony utworzonej na WordPressie.
  6. Co powinno się znaleźć na stronie?
  7. Podsumowanie

 

Dlaczego warto przeczytać poniższy artykuł?

Strona internetowa jest czymś fundamentalnym, jeżeli chodzi o widoczność firmy w Internecie. Zwłaszcza okres pandemii pokazał przedsiębiorcą, że jeśli nie ma ich w sieci, to nie ma ich nigdzie. Z każdym kolejnym rokiem przybywa internautów, którzy w pierwszej kolejności szukają informacji o danej organizacji w wyszukiwarce, czytają rekomendacje dotyczące danych produktów i usług, a dopiero później podejmują decyzje zakupowe. Działania w sieci nie są jednak tymi samymi, z którymi zderzamy się w biznesie tradycyjnym. W realnym świecie (zupełnie jakby ten internetowy był nierealny J) relacja konsument – dystrybutor – producent jest zupełnie inna. Klient stał się obecnie wszechstronnie wykształconą osobą, która zna się na wszystkim – a jeśli się nie zna, to poszuka informacji i w ciągu 20-30 minut wyrobi swoje przekonanie na temat danej rzeczy. To oczywiście może być dla firm ogromna szansa, ale również zagrożenie. By jednak bardziej skorzystać z siły Internetu, niż na nim stracić, warto dobrze prezentować swoje produkty i usługi. Profesjonalizm i jakość na pewno przełoży się na wyniki. Kluczowe jest byś zapamiętał o czterech fazach, przez które musisz przeprowadzić swojego klienta:

  1. Poznaj mnie.
  2. Polub mnie.
  3. Zaufaj mi.
  4. Zapłać mi.

Te cztery etapy składają się na złotą zasadę sprzedaży. Jeżeli prowadzisz działalność offline, to chcąc czy nie chcąc, trzy pierwsze fazy tego procesu zazwyczaj odbywają się w Internecie. To tam konsument poznaje i ustosunkowuje się do Twojej firmy. I dlatego – jeszcze raz warto to powtórzyć – to, jak prezentujesz się w sieci ma ogromne znaczenie!

Wiemy już, że chcesz zabrać się za budowę strony na WordPressie (lub optymalizację już istniejącej). Popatrzmy teraz na to, jaki cel może spełniać Twoja witryna.

 

Jaki cel ma Twoja strona?

Strona internetowa zawsze pełni jakąś funkcję, czy sobie z tego zdajemy sprawę, czy nie. Jeśli nie jesteśmy świadomi, jaki cel powinna realizować nasza strona, to wiele tracimy, ponieważ nie wiemy, jakie funkcje umieścić i o co zadbać, aby zoptymalizować witrynę i osiągać zamierzone wyniki. Strona internetowa zbudowana na WordPressie może pełnić następujące cele:

  1. Informacyjny – strona przede wszystkim ma informować odbiorcę o naszej działalności. Na takiej witrynie można zamieścić dane kontaktowe, adres firmy, godziny otwarcia, a także szczegółowe informacje dotyczące oferty. Wiele firm korzysta z tego typu stron jako kanał komunikacji z klientami, których powiadamia o zmieniających się, bądź nowych zdarzeniach z życia organizacji.
  2. Komunikacyjny – najczęściej są to blogi i aktualności, za pomocą których twórcy docierają do czytelników. To wspaniała okazja, żeby pozostawać ze swoimi klientami lub partnerami w kontakcie, a także szansa na budowanie zażyłości i zaufania. Pisząc na blogu porady dotyczące swojej dziedziny, jesteś uważany za eksperta, który lubi pomagać innym i dzielić się swoją wiedzą.
  3. Sprzedażowy – oczywiście najczęściej strona internetowa ma na celu sprzedaż. Jeżeli zakładamy sklep, to musimy zadbać, by w WordPressie odpowiednio skonfigurować system sprzedażowy – dokonywanie zakupu, podatki, faktury itp. Oprócz tego, warto zainstalować programy do analizy internautów, którzy pojawiają się na naszej stronie, by na bieżąco śledzić ich ruchy i modyfikować ewentualne błędy. Tutaj wytycznych jest naprawdę dużo, ale warto o nie zadbać, aby cieszyć się wysokimi wynikami w sprzedaży.
  4. Nastawiony na konwersję – konwersja to zdarzenie, które chcemy, by wykonała osoba odwiedzająca naszą stronę WordPress. Dla przykładu może to być dokonanie zakupu, zostawienie danych kontaktowych, wypełnienie ankiety, zaaplikowanie na dane stanowisko pracy lub zapisanie się do newslettera. By jeszcze skuteczniej zachęcić daną osobę do wykonania akcji, firmy wykonują strony typu landing page, o których możecie poczytać klikając tutaj. https://quickprest.pl/co-to-jest-landing-page/
  5. Specjalny – są witryny, które mają specyficzne cele. Do najlepszych przykładów należy platforma e-learningowa, która jest swoistą akademią, która szkoli w Internecie. Możemy na niej odnaleźć przeróżne kursy i lekcje, które mają nauczyć nas konkretnych umiejętności. Właśnie taki cel realizuje WP Academy!

To najważniejsze cele, które może realizować Twoja strona internetowa WordPress. Pamiętaj, że to, jaki cel ustalisz będzie warunkowało dobór funkcji i treści, którą powinieneś wrzucić na swoją witrynę. W dalszej części artykułów przeanalizujemy kwestie techniczne, o które trzeba zadbać niezależnie od tego, jaki cel przyjmujemy dla budowanej strony WordPress.

 

Responsywność strony zbudowanej na WordPressie

O responsywnej stronie mówimy wtedy, kiedy jest ona dostosowana do urządzeń mobilnych (tzw. mobile friendly). Chodzi o to, by zawartość witryny wyświetlała się poprawnie nie tylko na laptopach i komputerach, ale również na telefonach i tabletach. Responsywność strony internetowej, to już nie jest jedynie dodatkowa możliwość, ale absolutna konieczność. Badania pokazują, że większość internautów używa telefonu podczas surfowania w sieci. Niepoprawnie wyświetlająca się treść, przyciski, w które nie da się kliknąć z pozycji telefonu, to jedne z licznych błędów, które negatywnie wpływają na user experience (doświadczenie użytkownika). Czy chciałbyś stracić potencjalnego klienta przez źle zbudowaną stronę internetową na WordPressie? Jeśli nie, to koniecznie stwórz responsywną stronę www.

Jak sprawdzić, czy moja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Nic prostszego! Oczywiście możesz żmudnie sprawdzać każdą podstronę na telefonie i tablecie, ale będzie to czasochłonne i niepotrzebne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie narzędzie Google, które w kilkadziesiąt sekund przeanalizuje Twoją stronę pod kątem jej responsywności. Wystarczy, że klikniesz w ten link: i wkleisz adres URL swojej witryny w wyświetlone pole. Otrzymasz później komunikat z informacją o tym, czy strona jest mobile friendly.

 

ZDJĘCIE

 

Wpływ responsywności na SEO

Jest jeszcze jeden powód, dla którego lepiej zadbać o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych: SEO. Ten artykuł nie jest poświęcony tematyce pozycjonowania, niemniej warto zasygnalizować, że responsywność witryny wpływa na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwania Google. To bardzo ważne, żebyś zadbał o mobile friendly, jeżeli chcesz podejmować jakiekolwiek działania marketingowe w obrębie SEO.

 

Szybkość ładowania się strony

To kolejna bardzo istotna kwestia techniczna, o którą należy zadbać przy budowie strony internetowej na WordPressie. Wpływa ona – podobnie jak responsywność – zarówno na user experience, jak i wyższe pozycje strony w wyszukiwarce. Jeżeli użytkownik zbyt długo będzie oczekiwał na załadowanie się strony, to po prostu zrezygnuje z jej odwiedzenia.

Gdzie sprawdzić, czy szybkość wczytywania się mojej strony jest wystarczająca?

By sprawdzić czas ładowania się witryny, możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi, które udostępnia m.in. Google. Tutaj link do PageSpeed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl. Możesz również skorzystać z bardziej zaawanowanej analizy, którą oferuje GTmetrix. By przejść na stronę z narzędziem, kliknij tutaj.

W jaki sposób zadbać o szybkość ładowania się witryny?

  1. Optymalizuj multimedia. Nie wrzucaj pierwszych lepszych zdjęć, ale użyj narzędzia do konwersji, aby zmniejszyć rozmiar pliku. Ja korzystam najczęściej z tinypng.com. Oczywiście pamiętaj, by pobierać jedynie obrazy, na które masz licencję, albo które można użytkować bezpłatnie (np. stok zdjęć pixabay.com). Nie wrzucaj również filmów bezpośrednio na swój serwer, a osadzaj je za pomocą kodów lub innych narzędzi, które oferują page buildery. Słowem: dbaj o to, by nie zaśmiecać strony niepotrzebnymi ciężarami.
  2. Optymalizuj kod. To niestety trudniejsze zadanie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z budową stron internetowych na WordPressie. To, co możemy zalecić niewtajemniczonym w htmla, cssa i javascripta, to użycie wtyczki WP Fastest Cache, do której link znajdziesz tutaj. https://pl.wordpress.org/plugins/wp-fastest-cache/
  3. Oszczędzaj na wtyczkach. Jeśli nie musisz instalować danej wtyczki, to tego nie rób. Oczywiście wspaniale jest mieć większe możliwości, które oferują wtyczki, niemniej warto pamiętać, że każdy plik swoje waży 🙂 Są wtyczki, które ważą po kilka lub kilkanaście MB, a to naprawdę sporo. Jeżeli jakieś oprogramowanie jest dla Ciebie niezbędne, to oczywiście korzystaj, niemniej pamiętaj, by nie zapychać strony niepotrzebnymi dodatkami.

Oczywiście punktów, które można zrobić, by poprawić szybkość ładowania się strony jest znacznie więcej, ale już wprowadzając te trzy kluczowe elementy, zobaczysz znaczącą różnice.

 

Bezpieczeństwo strony utworzonej na WordPressie

To kolejny bardzo szeroki temat. Bezpieczeństwo można rozumieć dwojako. Z jednej strony chodzi o zabezpieczenie strony internetowej przed włamaniami i wirusami, a z drugiej o gwarancję bezpieczeństwa dla użytkownika, który nierzadko pozostawia w Internecie swoje dane. W jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo witryny?

  1. Uruchom bezpłatny certyfikat SSL. Jest to szczególnie ważne, jeżeli zbierasz jakiekolwiek dane użytkowników, np. gdy posiadasz sklep internetowy, ponieważ dzięki certyfikatowi zapewniasz poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Oczywiście zachęcamy każdego, by zadbał o włączenie SSL, ponieważ ten mały zabieg pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy i poczucie bezpieczeństwa odwiedzających. Protokół https jest również doceniany przez Google i wpływa na SEO.
  2. Zainstaluj wtyczkę Wordfence Security. To kompleksowa wtyczka, która pomoże Ci zadbać o bezpieczeństwo witryny. Zapewni witrynie ochronę przed złośliwymi oprogramowaniami i na bieżąco będzie monitorować stan Twojej strony. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o Wordfence.
  3. Zadbaj o bezpieczeństwo logowania. Ustaw sobie trudne hasło (lub skorzystaj z generatora, który wyświetla się przy stawianiu strony internetowej na WordPressie). Co jakiś czas staraj się zmieniać swoje dane. Jeżeli Twoja witryna jest bardzo cenna, włącz logowanie dwuetapowe (umożliwia je np. wspomniana wcześniej wtyczka).
  4. Twórz kopie zapasowe. Mówi się, że Polak mądry po szkodzie. Niemniej w przypadku witryny lepiej zadbać o wszystko odpowiednio wcześniej. Nawet jeżeli na stronie podzieje się coś złego, w szybki sposób odtworzysz stronę i zapisane na niej dane z wcześniej utworzonej kopii zapasowej. Tutaj opisujemy, jak utworzyć back up swojej witryny.
  5. Aktualizuj WordPressa, szablony i wtyczki. To bardzo ważne, ponieważ zdecydowanie łatwiej zaatakować przestarzałe wersje programów. Jeśli tylko pojawią Ci się w kokpicie jakieś aktualizacje, to niezwłocznie je wykonuj.

 

Co powinno się znaleźć na stronie?

Na to pytanie nie ma właściwej odpowiedzi. Wszystko zależy od obranego celu i Twoich potrzeb. Niemniej są elementy, które pojawiają się na większości stron internetowych zbudowanych na WordPressie. Przeczytaj poniższą listę i oceń, które rozwiązania powinieneś zaimplementować u siebie.

  1. Strona główna – zwykle zawiera najważniejsze informacje dotyczące firmy: czym się zajmuje, na jakim obszarze działa, co ją wyróżnia. Równie często znajdują się na niej odnośniki do pozostałych podstron, które szerzej przedstawiają ofertę.
  2. O firmie (o nas) – to zakładka, w której można napisać kilka słów o organizacji lub o sobie (jeżeli np. jesteś blogerem lub freelancerem). Sprawdzi się tutaj krótka notka historyczna, albo filozofia i wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo.
  3. Rekomendacje – tutaj możesz zamieścić opinie klientów dotyczące Twoich usług. W przypadku sklepu internetowego, warto by opinie znajdywały się przy produktach.
  4. Kontakt – bardzo często na stronach znajduje się podstrona kontaktowa. Tutaj warto zamieścić informacje dotyczące danych kontaktowych: telefon, adresy, nip i te sprawy. Można również wrzucić formularz kontaktowy, poprzez który użytkownicy mogą przesłać wiadomość z ewentualnymi pytaniami.
  5. Doświadczenie – dobrą praktyką jest, aby pochwalić się swoim doświadczeniem i stworzyć zakładkę „Realizacje”. Możesz tam zamieścić zdjęcia budynków z zamontowaną fotowoltaiką, jeżeli właśnie tym się zajmuje Twoja firma.
  6. Blog – jeśli chcesz się dzielić swoją wiedzą lub publikować aktualności, to będzie idealnym rozwiązaniem. Jest także kluczowy, jeżeli zamierzasz pozycjonować swoją witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania.
  7. Oferta – kwestia kluczowa, jeżeli chodzi o produkty i usługi. Przedstaw swoje rozwiązania, a później zadaj sobie pytanie: „Czy przekonałaby mnie taka oferta, gdybym był klientem?”. Do oferty można dodatkowo podpiąć cennik, który da klientom orientacyjne ceny usług.

 

Podsumowanie

Budowa stron internetowych na WordPressie daje ogromne możliwości. To wspaniała szansa, aby bez przepłacania na agencje lub freelancerów, zaistnieć w sieci. Jeśli nauczysz się podstaw i zrozumiesz, jak działa ten najpopularniejszy CMS, to bez czekania na serwisanta, sam wprowadzisz zmiany na swojej stronie, sam naprawisz błędy i sam dodasz dodatkowe elementy. My zapraszamy Cię, abyś uczył się razem z nami i z naszą WP Academy!

Kliknij i poznaj kursy

Powiązane artykuły