Architektura informacji na stronie internetowej [UX 2021]

Obrazek przedstawia projektanta architektury informacji na stronie internetowej UX

Architektura informacji jest ogromnie ważna z punktu widzenia odbiorcy. Każda strona internetowa pełni określone funkcje, które są zawsze powiązane z użytkownikami. Właściciele firm przeznaczają ogromne sumy pieniędzy, by sprowadzić internautów na swoją witrynę przy pomocy działań marketingowym. Niejednokrotnie zapominają o drugim, bardzo istotnym celu, którym jest zatrzymanie użytkownika na platformie. Właśnie w tym celu pracuje się nad ogólną strukturą całości strony i nawigacją, tworzy się tak zwaną architekturę informacji.

Spis treści:




Czym jest architektura informacji?

Architektura informacji jest ogólną strukturą całości strony, platformy lub aplikacji. Obejmuje kwestie związane z rozmieszczeniem elementów, zagospodarowaniem i wyszukiwaniem treści oraz nawigacją po stronie. Odpowiada na pytania: gdzie, co, jak i po co umieścić? Można powiedzieć, że architektura informacji jest taką swoistą mapą witryny. By zrozumieć to jeszcze lepiej, możesz wyobrazić sobie architekturę informacji jako drzewo genealogiczne witryny. Istotną różnicą jest tutaj to, że nie będą interesować nas daty, a elementy, które chcemy, by znalazły się na naszej stronie. Mapy witryny mogą być proste, przy małej ilości stron, a także skomplikowane, gdy elementów na stronie jest więcej. Wszystkie natomiast stanowią kluczowy czynnik przy projektowaniu nawigacji na stronie internetowej.

Architektura informacji na stronie internetowej
Architektura informacji na stronie internetowej




Po co dbać o architekturę informacji na stronie internetowej?

Głównym celem pracy osób, które zajmują się user experience (UX) jest dbanie o wrażenia użytkowników podczas korzystania ze strony lub aplikacji. Architektura informacji jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na to, jak internauci odbierają naszą stronę. Wolisz zaprezentować swoją firmę jako profesjonalną? A może taką, która dba o klienta i o jego czas? Która wspiera go w nawigacji i w podejmowaniu decyzji zakupowych?

Do najważniejszych zalet wynikających z zadbania o architekturę informacji na naszej stronie internetowej można wymienić:

  • Ułatwienie użytkownikom wyszukiwania treści – poprzez zastosowanie kategorii, filtrów i innych zabiegów możemy zmniejszyć czas, w którym internauta odnajduje to, co chce uzyskać, np. znajduje określony produkt, artykuł na blogu lub adres mailowy kierownika danego działu.
  • Architektura informacji nadaje stronie kształt i buduje strukturę treści. To znacząco przyczynia się do poprawienia nawigacji użytkownika. Dobrze zorganizowane przepływy pozwalają przeprowadzać użytkownika od pierwszego wejścia na stronę do wykonania pożądanego działania.
  • Zagubiony użytkownik nie zostaje klientem. Internauci są leniwi i jeśli czegoś nie znajdą na stronie w czasie, do którego przyzwyczaiły ich inne witryny, to po prostu opuszczą naszą platformę. To bardzo ważne, aby zadbać o ułatwienia w nawigowaniu i wyszukiwaniu treści.

Warto zadbać o architekturę informacji, ponieważ jest ona łącznikiem pomiędzy użytkownikiem a treścią na stronie internetowej.




Najważniejsze wskazówki dotyczące konstruowania mapy witryny

Nawigacja na stronie internetowej
  1. Zadbaj o to, aby mapa Twojej strony była jasna i przejrzysta. Jeżeli sam będziesz czuł, że jest chaotyczna i skomplikowana, to co pomyślą użytkownicy, którzy wejdą na nią pierwszy raz?
  2. Rysuj strukturę stron od góry do dołu. To najpopularniejsza metoda. W przypadku niektórych platform łatwiejsze będzie tworzenie mapy od dołu, gdy np. mamy określone produkty i chcemy je odpowiednio skategoryzować.
  3. Skup się na użytkownikach. To oni muszą wiedzieć, gdzie są, jak się tu znaleźli i dokąd mogą dotrzeć. To dla nich projektujesz architekturę informacji i oni są ostatecznym jury, które decyduje, czy mapa strony jest intuicyjna i skuteczna.
Projektowanie architektury informacji
  • Pamiętaj, że: „mapa nie staje się sensowna tylko dlatego, że wygląda nieskomplikowanie” – to cytat Joela Marshala, jednego z najbardziej popularnych na świecie projektantów wrażeń użytkownika (UX).
  • Istotnym elementem architektury informacji jest maksymalne ułatwienie użytkownikom wyszukiwania pożądanych treści w jak najkrótszych czasie. Taki cel powinieneś mieć zawsze z tyłu głowy przy projektowaniu mapy witryny.




Możliwe ścieżki użytkownika

Ścieżki użytkownika (inaczej historyjki z ang. user story) opisują poszczególne drogi, którymi może poruszać się internauta na naszej stronie internetowej. Pry projektowaniu architektury informacji warto zorganizować spotkanie z całym zespołem i zastanowić się, nad potencjalnymi ścieżkami, które będzie pokonywał użytkownik (a także nad tymi, które chcemy, aby przemierzył). Chodzi o to, aby wskazać sekwencje decyzji podejmowanych przez użytkownika na stronie internetowej. To właśnie pod nie będziemy dopasowywali funkcjonalności i tworzyli treści.

Przykładowa ścieżka użytkownika dla serwisu YouTube:

  1. Użytkownik wchodzi na stronę.
  2. Wpisuje w wyszukiwarkę słowo kluczowe, aby znaleźć pożądane treści, np. scorpions – wind of change.
  3. Przegląda listę wyszukiwania.
  4. Wybiera wideo, które najbardziej odpowiada jego oczekiwaniom (a przynajmniej takim się prezentuje).
  5. Przechodzi do filmu.

Istotną kwestią w tworzeniu ścieżek użytkownika jest to, aby nie opisywać przy tym sugestii dotyczących projektowania architektury informacji na stronie. Opisujemy tutaj jedynie to, co jest możliwe, że wykona użytkownik po wejściu na witrynę. Warto się starać, aby historyjki były tak proste, jak tylko da się je stworzyć.

Architektura informacji na stronie internetowej
Pomóż użytkownikowi w wyborze kolejnych czynności decyzyjnych




Typy architektury informacji

Mamy dwa podstawowe rodzaje projektowania mapy witryny:

  1. Płaski – gdy witryna nie jest rozbudowana i chcemy wyeksponować więcej stron w ramach głównego menu (orientacja pozioma).
  2. Głęboki – wyznaczamy kilka naczelnych kategorii, do których przyporządkowujemy pozostałe podstrony (orientacja pionowa).

Informacje możemy podzielić wedle określonych ram. Do najpopularniejszych ram należą:

  1. Kategorie – bardzo popularne rozwiązanie w przypadku sklepów internetowych i blogów. Pozwala na uszeregowanie produktów, artykułów lub innych elementów wedle ustalonych cech. Przykładem może być sklep odzieżowy, w którym kategorie naczelne stanowi podział na mężczyznę, kobietę i dziecko, zaś w ramach podkategorii, które wyświetlają się po zaznaczeniu wyżej wymienionej opcji, pojawiają się konkretne części garderoby: szaliki, bluzy, spodnie itp. Posługiwanie się kategoriami to jak udostępnianie użytkownikom cedzaka, którym mogą przesiać informacje, którymi nie są zainteresowani. W ten sposób znajdą w szybszym czasie to, po co przyszli na Twoją stronę – i każda ze stron będzie bardziej zadowolona.
  2. Zadania – to kolejne często wybierane kryterium stosowane w podziale informacji. Tego typu architektury informacji używamy, kiedy wiemy, jakie cele chce osiągnąć użytkownik, który odwiedza naszą witrynę. Dobrym przykładem jest strona banku, której menu zawiera odnośniki do konkretnych celów: karty, lokaty, kredyty, inwestycje, ubezpieczenia itp. Taki podział informuje użytkownika, jaki cel zrealizuje na danej stronie.
  3. Wyszukiwanie – w przypadku bardziej zaawansowanych i rozbudowanych platform może się okazać, że podział na kategorie czy zadania będzie niemożliwy, bądź wyjątkowo trudny. W takim przypadku projektant UX powinien zadbać, aby maksymalnie ułatwić wyszukiwanie treści. Można wtedy powiedzieć, że głównym elementem staje się wyszukiwarka treści. Przykładów jest dużo, zaczynając na serwisów z filmami, np. YouTube, a kończąc na stockach ze zdjęciami, np. Pixabay, Pinterest. Sam przyznasz, że ciężko byłoby przyporządkowywać do kategorii miliardy filmów, które twórcy wrzucają na YouTube 🙂
  4. Czas – z architekturą informacji opartą na czasie mamy do czynienia wtedy, kiedy treści platformy lub strony zmieniają się z minuty na minutę. Przykład? Poczta internetowa i grupowanie wiadomości wedle ich orientacji czasowej: nowe, odczytane, najpopularniejsze, zarchiwizowane. Dzięki temu możemy zarządzać informacjami w czasie.
  5. Ludzie – w tym przypadku to człowiek staje się centralnym punktem organizowania informacji. Nie trudno się domyślić, że z takim rozwiązaniem będziemy się spotykać w przypadku wszelakich sieci społecznościowych. Ważna jest tutaj osoba, która tworzy treści i buduje relacje z innymi. Facebook i Twitter to wspaniałe przykłady jak zorganizować architekturę informacji w oparciu o ludzi.




Strony statyczne i dynamiczne a architektura informacji

Projektując architekturę informacji warto pamiętać, że istnieją strony statyczne i dynamiczne. Czy są i dlaczego są takie istotne w procesie tworzenia ogólnej struktury strony?

Strony statyczne

To takie strony, na których zawartość i wygląd są zawsze takie same dla każdego użytkownika. Ich największymi zaletami jest minimalizm i prostota. Są mało skomplikowane, ponieważ wystarczy zadbać o to, by dobrze rozmieścić elementy na stronie internetowej. Strony statyczne wykorzystuje się do wszelakich zakładek przedstawiających ofertę, historię firmy, jej filozofię i wartości, dane kontaktowe itp.

Przykład strony statycznej
Przykład elementów statycznych (niezmieniających się) – źródło quickprest.pl


Strony dynamiczne

To takie strony, na których elementy i treści ulegają zmianie w zależności od czasu i użytkownika, który je przegląda. Prezentują więc różny content dla różnych użytkowników. Zamiast gotowych treści, zamieszcza się tutaj kontenery, które wyświetlają informacje dopasowane do konkretnego odbiorcy. Przykładem mogą być Aktualności (News Feed) na Facebooku, które różnią się w zależności od użytkownika.

Kontenery z portalu informacyjnego - źródło wp.pl
Kontenery z portalu informacyjnego są znakomitym przykładem dynamicznych elementów – źródło wp.pl




Przepływ użytkowników pomiędzy stronami

Głównym celem projektowania architektury informacji jest dbałość o płynność i intuicyjność w przepływie użytkowników pomiędzy stronami. Jako projektant strony lub aplikacji musisz zastanowić się nad jednym ogromnie ważnym pytaniem: jak przeprowadzić użytkownika z punktu A do punktu B? To ma olbrzymie znaczenie, ponieważ zależy Ci, aby doprowadzić użytkownika do konkretnego miejsca i zrealizowania wyznaczonego celu.

Przygotowałem listę kontrolnych pytań, które pozwolą Ci sprawdzić, czy odpowiednio zadbałeś o wszystkie etapy tworzenia przepływu użytkownika:

  1. Z jakiego punktu zaczyna?
  2. Dokąd ma dotrzeć?
  3. Jakie etapy musi pokonać?
  4. Jak przejść poszczególne etapy, by dojść do punktu końcowego?
  5. Czy użytkownik będzie potrafił przejść dalej?
  6. Czy nie ma żadnych ślepych zaułków?

To podstawowe i najważniejsze pytania, które powinieneś sobie zadać przy projektowaniu struktury strony. Pamiętaj, że ludzie są z natury leniwi, rzadko kiedy mają motywację, aby chodzić po stronie przy użyciu przycisku „wstecz”, nie chce się im poświęcać dużej ilości czasu na odnajdywaniu informacji. Dlatego zadbaj, by zawsze wiedzieli, gdzie są i dokąd powinni zmierzać. A kierować powinni się do osiągnięcia swojego (i Twojego!) celu.

Wykres przedstawiający przepływ użytkowników
Wykres przedstawiający przepływ użytkowników




Podsumowanie

Architektura informacji jest obszernym zagadnieniem, niemniej warto poświęcić swój czas, aby zgłębić najważniejsze kwestie dotyczące skutecznego zarządzania strukturą strony i rozmieszczania na niej treści. Wszelkie działania związane z user experience mają kluczowy wpływ na postrzeganie marki przez użytkowników, poprawiają ich doświadczenia związane ze stroną bądź aplikacją, a przede wszystkim uskuteczniają konwersję. Projektowanie architektury informacji powinno być niezbędnym etapem pracy nad nowym rozwiązaniem IT.

O tym, jak dodatkowo zwiększać współczynnik konwersji na stronie internetowej pisałem tutaj.

Powiązane artykuły